Vores politik

Vi varetager de politiske interesser for taxibranchen på Christiansborg og i EU

 

En moderne taxilov

Taxiloven har et komplekst indhold og reguleringen er detaljeret. Det bliver stadigt tydeligere, at reguleringen ikke giver passende løsninger på de krav, som samfunds- og teknologiudviklingen stiller. Det giver stigende problemer med at sikre betjening uden for de større byer, manglende evne til at finansiere ny teknologi og møde omverdenens forventninger til innovation og nye forretningsmodeller. Vores opfattelse er, at der er stort behov for at gennemføre en gennemgribende modernisering af taxiloven. Der er behov for at skabe grobund for ny udvikling og mere effektive forretningsmodeller.

 

Miljørigtig mobilitet

Taxien er den ældste delebil i historien. XX deler i gennemsnit en bil i døgnet. Taxien binder de forskellige trafikformer sammen og fungerer på den måde som limen i den kollektive trafik. Den er med andre ord en væsentlig faktor for mobiliteten i hele landet. Denne mobilitet er samtidig miljørigtig - ikke kun fordi bilerne deles af mange mennesker døgnet rundt. Siden 2009 har Danmark haft særlige miljø- og energiklassekrav til taxierne. Det er vi faktisk de eneste i verden, der har. Taxierne skal være i energiklasse A eller bedre og køre mindst 18,2 km/l for benzinbiler og 20,5 km/l for dieselbiler. Taxierne bliver ofte kaldt for dieselslugere. Intet kunne være mere forkert. Taxierne er ofte store biler i topklassen - de er mere sikre for kunderne, de har den bedste komfort som arbejdsplads og så er biler i dette segment førende i teknologi. Det betyder eksempelvis, at den nyeste Mercedes E-klasse kører 25,6 km/l og er i miljøklasse A+.

 

Trafiksikker service

Taxi er tryg transport med professionelle chauffører, der foruden en chaufføruddannelse har kurser i blandt andet førstehjælp, håndtering af handicappede og svært syge mennesker. Chaufførerne kører med stor erfaring og de mange optjente timer bag rattet giver overblik i trafikken og viden om, hvor og hvordan man for eksempel sætter kunder af, når det er mørkt eller hvis de er glade og berusede. God service er et grundvilkår og hele branchens eksistensgrundlag. Desværre oplever nogle kunder ikke den service, de kan forvente. Vi opfordrer derfor til, at man aldrig lader det gå upåtalt hen, hvis man har haft en dårlig oplevelse i taxien. Som kunde kan du klage til taxiselskabet eller rette henvendelse til den kommune, der har myndighed over taxien.

 

Samfundsansvar

Taxibranchen bidrager til samfundet og tager ansvar for samfundet på en række områder ud over at binde forskellige transportformer sammen.Taxierne udfører en lang række transportopgaver for kommunerne. De kører børn med særlige behov til og fra skole, de sørger for, at de ældre borgere kommer til og fra læge, til genoptræning eller en tur i dagcenter. Og så kører de patienter til og fra behandling på landets hospitaler. Endelig beskæftiger taxibranchen en bred vifte af nationaliteter med forskellige baggrunde og kulturer, der gennem deres job i taxibranchen bliver en del af Danmark og naturligt integreres med deres landsmænd.

 

 

Debatindlæg

Dansk Taxi Råd bidrager ofte med viden om taxibranchen i medierne. Vi skriver også selv en række kronikker og debatindlæg. Her på siden kan du følge med i de ting, vi får publiceret på print eller kommer ud med i elektroniske medier.

P1 Business: Taxa-krig 

Børsen: Taxidirektør: Vi er klar til forandring 

Altinget: Taxibranchen: Taxiloven skal moderniseres 

Ekstra Bladet: Taxiråd: Pind må fremskynde Uber-sag 

Transportministeren: En brancheopfordring til revision af taxiloven 

Finans.dk: Uber får ny taxilov i fødselsdagsgave 

 

Kontakt
Dansk Taxi Råds administration 
Valhøjs Allé 126  
2610 Rødovre

Tlf.: 38 77 78 90  
Fax: 38 71 78 91 
E-mail: dtr@taxi.dk

Følg os
 

Tilmeld nyhedsbrev


Accepter cookies

taxi.dk bruger cookies til statistik og for at forbedre brugeroplevelsen på sitet.

Klikker du på et link på vores website, accepterer du samtidig cookies fra taxi.dk

Accepter