Delt marked bekymrer

Dansk Folkeparti vil have ens regler og støtter ikke regeringens forslag om at dele taximarkedet i gadeture og bestillingsture

13-12-2016 | Tekst: Christina Hammer | ch@taxi.dk

Regeringens udspil til en ny taxilov bygger på seks principper, men udspillets største gamechanger havde slet ikke fået sit eget punkt, selv om det kan blive det store politiske stridspunkt – nemlig opdelingen af taximarkedet i et marked for gadeture og et marked for bestilte ture.

Transportminister Ole Birk Olesen lægger nemlig op til, at biler, der kører gadeture, skal køre med kasseapparat i bilen til maksimalpriser, mens biler, der kører forudbestilte ture, ikke skal have samme kasseapparat i bilen og selv må bestemme prisen. Dog skal kunden på forhånd godkende prisen.

Men hele opsplitningen af taximarkedet i et gademarked og et bestillingsmarked bekymrer Dansk Taxi Råds direktør, Trine Wollenberg.

”Vi er ikke tilhængere af et delt marked. Jeg forstår ganske enkelt ikke, at ministeren lægger ud med at sige, at der skal være ens regler for alle, for derefter at skabe særlige regler, hvor man kan køre uden kasseapparat i bilen, hvis turen er forudbestilt. Det er problematisk, fordi manglen på et kasseapparat fører til omgåelse af reglerne og så medfører en opdeling af markedet desuden en dårligere udnyttelse af vognparken, fordi nogle biler kun kan køre den ene type kørsel. Det giver en langt bedre udnyttelse af vognparken og dermed større fleksibilitet, som ministeren efterspørger, når alle biler kan køre alt i ét og samme marked”, forklarer Trine Wollenberg.

Heller ikke regeringens støtteparti, Dansk Folkeparti, er begejstret for det todelte marked. Transportordfører Kim Christiansen kalder ligefrem opdelingen af markedet en invitation til Uber, som han ikke kan støtte.

”Man laver to markeder, men vi ønsker ikke at skelne, for der er kun én type taxikørsel. Vi går ind for, at der er det samme udstyr i alle biler og alle opfylder de samme krav. Der skal være et regelsæt og kun et”, siger Kim Christiansen.



Relaterede Nyheder

Læs også

Høringssvar til ny taxilov
DTR er overordnet tilfreds med lovforslaget, men har bekymring på en række punkter som det fremgår af høringssvaret
Læs mere
Konference om ny taxilov
Dansk Taxi Råd inviterer sammen med Transportøkonomisk Forening og Kollektiv Trafik Forum til konference om ny taxilov
Læs mere
Ny taxilov i høring
Forslag til ny taxilov er nu sendt i en seks uger lang høring – Dansk Taxi Råd vil afgive høringssvar efter drøftelser i bestyrelsen
Læs mere

Kontakt
Dansk Taxi Råds administration 
Valhøjs Allé 126  
2610 Rødovre

Tlf.: 38 77 78 90  
Fax: 38 71 78 91 
E-mail: dtr@taxi.dk

Følg os
 

Tilmeld nyhedsbrev


Accepter cookies

taxi.dk bruger cookies til statistik og for at forbedre brugeroplevelsen på sitet.

Klikker du på et link på vores website, accepterer du samtidig cookies fra taxi.dk

Accepter