Balanceret afregulering

Branchen er ved at blive kvalt - nyt udspil skal give taxierne luft, sikre skatte-indbetaling og bedre forbrugerbeskyttelse

13-12-2016 | Tekst: Christina Hammer | ch@taxi.dk

Transportminister Ole Birk Olesen indledte med at kalde den nuværende taxilov for en spændetrøje, da han sammen med erhvervsminister Brian Mikkelsen og beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen præsenterede regeringens udspil til en ny taxilov på et pressemøde tidligere i dag.

”Der er en meget stram regulering, som er på vej til at kvæle branchen og som spærrer for nye digitale tjenester. Vi kan vælge at lade stå til eller slippe alle tøjler og bare lade det ulovlige marked blomstre eller vi kan vælge en tredje vej – regeringens vej, som er en balanceret modernisering, der giver branchen luft, sikrer skatteindbetaling og beskytter forbrugerne”, sagde Ole Birke Olesen.

Herefter gennemgik han punkt for punkt de seks principper, som den ny lov skal hvile på. Det handler om afskaffelse af antalsbegrænsning og geografisk begrænsning, indførelse af en universaltilladelse, fri selskabsform, tilslutningspligt og ophør af serviceforpligtelsen.

Ministeren lagde desuden op til en mere omfattende kontrol, hvor kørselskontorerne får indberetningspligt og fremadrettet skal dele alle data om tur, længde og pris samt id på chauffør og id på ejer af bilen direkte med SKAT. Al data skal gå gennem kørselskontoret og direkte videre til myndighederne. Herudover lægges der op til et uafhængigt ankenævn, hvor kunderne kan bringe deres klager videre, når taxiselskabet har behandlet sagen og kunderne fortsat ikke er tilfredse med udfaldet af klagesagen.

Kravene til etårige syn af biler der anvendes til taxikørsel fastholdes, men ellers vil regeringen gennemgå de forskellige krav og ophæve alle dem, der ikke relaterer sig til trafiksikkerhed.

”Vi skal have en taxilov i trit med den teknologiske udvikling med et mere fleksibelt udbud, så branchen kan udvikle sig og piratkørslen kan mindskes”, sagde Ole Birk Olesen, der ikke kunne svare på, hvor mange flere taxier han forestiller sig, der skal være i landet, som følge af en afregulering.

”Det er svært at spå om. Måske bliver branchen bedre til at imødekomme kundernes behov og kan derigennem øge markedsandelene. Jeg kan heller ikke sige, om det bliver billigere at køre i taxi. Det plejer dog at være sådan, at ved konkurrence, så stiger serviceniveauet og prisen falder”, sagde ministeren.


Læs også

Taxiloven er vedtaget
Med godt 14. dages forsinkelse i forhold til den oprindelige tidsplan, vedtog et bredt flertal i Folketinget i dag ny taxilov
Læs mere
Medlemsmøder om ny taxilov
Hvad betyder ny taxilov for den enkelte chauffør, vognmand og bestillingskontor. Det vil Dansk Taxi Råd give svar på ved en række medlemsmøder.
Læs mere
Spørgsmål og svar om ny taxilov
Der er mange spørgsmål til den kommende taxilov. Dansk Taxi Råd har samlet en række Q & A's.
Læs mere

Kontakt
Dansk Taxi Råds administration 
Valhøjs Allé 126  
2610 Rødovre

Tlf.: 38 77 78 90  
Fax: 38 71 78 91 
E-mail: dtr@taxi.dk

Følg os
 

Tilmeld nyhedsbrev


Accepter cookies

taxi.dk bruger cookies til statistik og for at forbedre brugeroplevelsen på sitet.

Klikker du på et link på vores website, accepterer du samtidig cookies fra taxi.dk

Accepter