App kan ikke erstatte taxameter

Regeringens forslag om slækkede kontrolkrav åbner for skattesnyd og er stik imod anbefalinger i svensk taxirapport

26-01-2017 | Tekst: Christina Hammer | ch@taxi.dk

I regeringens udspil til en ny moderne taxilov lægges der op til, at en app kan erstatte taxameteret og fungere som kontrolenhed. Men et stort svensk udredningsarbejde har netop undersøgt nødvendigheden at de gældende taxameterkrav og kommet med en anbefaling til de nuværende svenske dispensationsmulighed fra taxameterkravet. Anbefalingen fra kommissionen bag udredningen er klar. Der skal ikke være nogen dispensation fra taxameterkravet i Sverige. Dispensationsmuligheden bliver i dag særligt givet ud til limousinekørsel, der kører på faktura, samt Sveriges svar på de danske tilladelser til offentlig servicetrafik, hvilket kan sidestilles med regeringens forslag om, at der ikke skal være krav om taxameter ved såkaldt bestillingskørsel.

Taxameterkravet fastholdes altså i Sverige, men der åbnes op for, at et taxameter ikke behøver være det samme, som man kender det i dag. Udredningen åbner op for en såkaldt særlig kontrol enhed, der ikke behøver være et taxameter i traditionel forstand, men dog en plomberet og kontrollerbar enhed i hver taxi, der identificerer vogn og chauffør samt indsamler turdata til brug ved indberetning.

TAXI har bedt formanden for den svenske taxiudredning uddybe, hvorfor hun og kommissionen modsat den danske regerings udspil ikke mener, at en app på en smartphone isoleret set kan stå alene uden.

”En mobilapplikation, i det her tilfælde med information lagret i bestillingskontoret, kan ikke i sin nuværende form anvendes som kontrolsystem. De apps der anvendes i dag i taxibranchen, lagrer ikke den information, som er nødvendig for de svenske skattemyndigheder. Visse typer af kontrolinformation kan relativt let og sikkert skabes og lagres med sådan et system – det kan eksempelvis være information om finansielle transaktioner koblet til de kørsler, som føreren har fået via bestillingskontoret. Andre typer kontrolinformation vil ikke være lige så pålideligt eller tilgængeligt eftersom apps ikke er designet til netop at gennemføre eller lagre kontrolinformationen. For eksempel lagrer taxameteret distancen i kilometer, som derefter bruges til at estimere, om bilen har været brugt til andre typer af kørsel uden det er rapporteret. Den type kontrol kan man ikke få gennem en app i dag og det er heller ikke muligt på sikker vis at sikre chaufførens identitet via en app. Men vi ser et stort potentiale for at videreudvikle og tilpasse apps, så de kan blive en del af styresystemet og på sigt give mindst lige så gode betingelser for skattekontrol som taxameteret gør det i dag”, forklarer Amy Rader Olsson, der har stået i spidsen for det svenske udredningsarbejde.


Læs også

Taxiloven er vedtaget
Med godt 14. dages forsinkelse i forhold til den oprindelige tidsplan, vedtog et bredt flertal i Folketinget i dag ny taxilov
Læs mere
Medlemsmøder om ny taxilov
Hvad betyder ny taxilov for den enkelte chauffør, vognmand og bestillingskontor. Det vil Dansk Taxi Råd give svar på ved en række medlemsmøder.
Læs mere
Spørgsmål og svar om ny taxilov
Der er mange spørgsmål til den kommende taxilov. Dansk Taxi Råd har samlet en række Q & A's.
Læs mere

Kontakt
Dansk Taxi Råds administration 
Valhøjs Allé 126  
2610 Rødovre

Tlf.: 38 77 78 90  
Fax: 38 71 78 91 
E-mail: dtr@taxi.dk

Følg os
 

Tilmeld nyhedsbrev


Accepter cookies

taxi.dk bruger cookies til statistik og for at forbedre brugeroplevelsen på sitet.

Klikker du på et link på vores website, accepterer du samtidig cookies fra taxi.dk

Accepter