Forskel på Flex-kontrol

Når politikerne accepterer meget lave bud, så accepterer de samtidig løndumping, mener formand for taxiarbejdsgiverforening

02-02-2017 | Tekst: Christina Hammer | ch@taxi.dk

Mens man i Movia opruster kontrollen for at sikre en overholdelse af overenskomstforhold i trafikselskabets Flextrafik-kontrakter, så vender man det blinde øje til i Sydtrafik. Og baggrunden er den samme. I Movia henviser man til, at den øgede kontrol foretages på baggrund af den såkaldte NORTRA-dom, som Højesteret afsagde i februar 2015. I Sydtrafik henviser man til, at samme dom betyder, at der ikke længere er præcise krav om, hvilken overenskomst man skal følge og derfor vil Sydtrafik ikke kontrollere, at deres leverandører lever op til det helt basale niveau på arbejdsmarkedet. Sydtrafik har i seneste udbud af Flextrafik, der er kørsel med blandt andet skolebørn, patienter og ældre, accepteret tilbud på helt ned til 215 kroner i timen. Til sammenligning vurderer 3F, at et realistisk tilbudsniveau, hvor løn- og ansættelsesvilkår efterlever kravene i en overenskomst, vil ligge på omkring 300 kroner i timen.

Gert Mark, formand for ATAX, arbejdsgiverforeningen for taxivognmænd, peger på, at politikerne ikke tager ansvar. Det er kommunerne, der ejer trafikselskaberne og deres bestyrelser er sammensat af kommunalpolitikere.

”Det er bestyrelsernes valg, at der ikke skal være arbejdsklausuler i udbuddet og at det er laveste pris, der tæller. Dumpingpriserne er politikernes ansvar. Det har man indset i Nordjyllands Trafikselskab og i Fynbus, hvor man har arbejdsklausuler og i Movia, hvor man har indført en skærpet stikprøvekontrol. Men i Midttrafik og i Sydtrafik er man åbenbart ligeglade. Så synes jeg, man skulle melde rent ud, om man er ligeglad og gerne medvirker til løndumping eller om man vil sikre ordnede forhold for de ansatte, der udfører den kørsel, man udbyder”, siger Gert Mark.

'

Formand for ATAX, Gert Mark, efterlyser, at politikerne tager stilling til, om de vil medvirke til løndumping ved at acceptere meget lave bud

Yderligere peger arbejdsgiverforeningsformanden på, at det er forkasteligt, at budgiveren SafeNcare har vundet 42 udbud ud af 262 tilbud på dumpingpriser. Udbudsgiveren har til Jyske Vestkysten forklaret, at de lave priser skyldes, at der ikke er tale om ansatte chauffører, der udfører kørslen, fordi de skal have pension og feriepenge og en masse andre fordyrende omstændigheder tilknyttet deres ansættelse. Derimod har SafeNcare tilknyttet 42 vognmænd, der fungerer som deres egen arbejdsgiver og dermed ikke skal have samme velfærdsvilkår i ansættelsen som en chauffør.

”Igen ligger ansvaret hos trafikselskabet og de politikere, der sidder i bestyrelserne. Når de accepterer så lave priser, så medvirker de til at skabe et A-hold og et B-hold på arbejdsmarkedet og i dette tilfælde med Sydtrafik vil jeg kalde det et C-hold. Det er simpelthen at sammenligne med daglejere, der skal forestille at være selvstændige, dække omkostningerne selv og arbejde i uanede timer uden at kende lønnen og vide, om der overhovedet er noget tilbage til dem. Samfundsmæssigt er det meget uheldigt, at det offentlige byder ud på en måde, som ødelægger mennesker, så samfundet bagefter skal være med til at samle dem op og betale omkostningerne. Der er altid skattegæld ved konkurser. Det kan godt være, at trafikselskabet får kørslen billigt, men det er samfundet, der kommer til at betale i den sidste ende”, forklarer Gert Mark, der efterlyser politisk stillingtagen til kædeansvar og klausuler i både Sydtrafik og Midttrafik.

”Sydtrafik og Midttrafik frasiger sig ansvaret for at holde øje med deres leverandører. Det er simpelthen for tyndt. Jeg vil opfordre til, at de to trafikselskaber følger deres kolleger i de andre trafikselskaber og tager et ansvar. Det kan godt ske, at kørslen bliver lidt dyrere ved næste udbud, men til gengæld er det samfundsmæssigt billigere og moralsk set det eneste rigtige at gøre”, fastslår Gert Mark. 


Læs også

Høringssvar til ny taxilov
DTR er overordnet tilfreds med lovforslaget, men har bekymring på en række punkter som det fremgår af høringssvaret
Læs mere
Konference om ny taxilov
Dansk Taxi Råd inviterer sammen med Transportøkonomisk Forening og Kollektiv Trafik Forum til konference om ny taxilov
Læs mere
Ny taxilov i høring
Forslag til ny taxilov er nu sendt i en seks uger lang høring – Dansk Taxi Råd vil afgive høringssvar efter drøftelser i bestyrelsen
Læs mere

Kontakt
Dansk Taxi Råds administration 
Valhøjs Allé 126  
2610 Rødovre

Tlf.: 38 77 78 90  
Fax: 38 71 78 91 
E-mail: dtr@taxi.dk

Følg os
 

Tilmeld nyhedsbrev


Accepter cookies

taxi.dk bruger cookies til statistik og for at forbedre brugeroplevelsen på sitet.

Klikker du på et link på vores website, accepterer du samtidig cookies fra taxi.dk

Accepter