Aftale om ny taxilov

Dansk Taxi Råd sender ros til politikerne for at imødekomme taxibranchens ønske om en ny moderne taxilov

09-02-2017 | Tekst: Christina Hammer | ch@taxi.dk

Regeringen har sammen med Dansk Folkeparti, Socialdemokraterne, Radikale Venstre og SF indgået en aftale om ny taxilov. Aftalen betyder en modernisering af taxiloven, som branchen længe har efterspurgt. Derfor modtager Dansk Taxi Råd aftalen med stor glæde.

”Vi får nu en moderne taxilov, som kan skabe vækst i branchen. Jeg vil gerne rose politikerne for at imødekomme vores ønske og vi ser naturligvis frem til at bidrage til arbejdet med selve loven, som nu ligger foran os”, siger direktør i Dansk Taxi Råd, Trine Wollenberg.

Aftalen indeholder først og fremmest indførelsen af en universaltilladelse, der erstatter de nuværende fire tilladelsestyper. I den forbindelse ophæves antalsbegrænsningen. Der stilles dog fortsat krav for at få en tilladelse. De nuværende krav videreføres dog med et nedsat kapitalkrav således kravet ændres fra nuværende 50.000 kroner for første bil til 40.000 kroner og fra 25.000 kroner til 20.000 kroner for yderligere biler. Tilladelserne udstedes fremover af Trafikstyrelsen.

Taxikørsel skal udbydes gennem et kørselskontor, der fremover skal opfylde et egenkapitalkrav på 500.000 kroner. Kørselskontoret skal have elektronisk kommunikationsudstyr, der kan lagre og opbevare data, som kan sendes direkte videre til skattemyndighederne. Kørselskontoret bestemmer selv, hvilke vognmænd, det vil samarbejde med. Det betyder, at tilslutningsretten ophæves.

Undtaget fra kravet om tilslutning til et kørselskontor er universaltilladelser, der alene anvendes til kørsel for trafikselskaber og disse vogne fritages ligeledes for krav om kontrolapparater.

Der indføres yderligere en mulighed for at dispensere fra kravet om tilslutning til et kørselskontor i landdistrikterne. Betingelsen er, at vognmandens kørsel kun udføres i det pågældende landdistrikt. Kommunerne har mulighed for gennem udbud at betale kørselskontorer for at stille et taxiberedskab til rådighed i et geografisk område.

Chaufførerne skal ikke længere have et erhvervskørekort. Dog skal chaufføren være mindst 21 år og have haft almindeligt kørekort i tre år. Desuden skal have han have et førerkort til personbefordring. Vandelskrav, helbredskrav og uddannelseskrav fastholdes.

Der oprettes et centralt klagenævn af hensyn til en øget forbrugerbeskyttelse. Der indføres et landsdækkende system for prisfastsættelse med prisloft. Det sikres, at prisloftet er så dynamisk, at der kan ske konkurrence på prisen. Taxier skal frem over skilte med prisen for en standardtur på 10 km.

Der stilles krav om årligt syn af taxier, krav om prisskilt i bilen samt tilladelsesnummer og selskabets navn på bilen. Øvrige krav bibeholdes herunder videoovervågning og energiklassekrav. Krav om taxameter og sædefølere opretholdes.

Sanktionerne skærpes og der indføres bødeniveau på linje med det, der gives til bus- og godsvognmænd. Vognmænd kan få en bøde på 5.000 kroner for en mindre alvorlig overtrædelse og bøder på op mellem 15.000- 35.000 kroner. For chauffører er bødeniveauet 2.000-4.000 kroner.

Der indføres en overgangsordning på tre år. I overgangsperioden øges antallet af universaltilladelser med 500 pr. år og udbydes med 125 stk. pr. kvartal. Tre år efter lovens ikrafttræden er der ingen begrænsninger. Loven skal evalueres efter henholdsvis et, tre og seks år.

Ifølge Trine Wollenberg er der mange gode initiativer i aftalen. Blandt andet muligheden for at drive tilladelserne i selskabsform ligesom kørselskontorerne får mulighed for at blive herre i eget hus samt oplægget til en friere prisdannelse. Men der er også en alvorlig knast.

”Vi havde ønsket for taxibranchen, at kørsel for trafikselskaberne var blevet ligestillet med taxikørsel i krav og vilkår. Det har ikke kunnet lade sig gøre, hvilket nok skyldes, at den lige konkurrence havde udløst et krav fra kommunerne om en økonomisk kompensation. Men generelt er det en aftale, der lover godt for branchen på mange områder”, siger Trine Wollenberg, der noterer sig, at aftalen trods alt ligger et pænt stykke fra regerings oprindelige forslag ”Taxi til fremtiden”.

”Bekymringen om et delt marked er fjernet ligesom der stilles krav til universaltilladelsen, hvilket ikke var tilfældet i det oprindelige forslag. Lempelsen af skattekontrol er også væk. Der ligger et solidt politisk arbejde fra særligt Socialdemokraterne og Dansk Folkeparti i den her aftale og det er vi utrolig glade for”, siger Trine Wollenberg.



Relaterede Nyheder

Læs også

Høringssvar til ny taxilov
DTR er overordnet tilfreds med lovforslaget, men har bekymring på en række punkter som det fremgår af høringssvaret
Læs mere
Konference om ny taxilov
Dansk Taxi Råd inviterer sammen med Transportøkonomisk Forening og Kollektiv Trafik Forum til konference om ny taxilov
Læs mere
Ny taxilov i høring
Forslag til ny taxilov er nu sendt i en seks uger lang høring – Dansk Taxi Råd vil afgive høringssvar efter drøftelser i bestyrelsen
Læs mere

Kontakt
Dansk Taxi Råds administration 
Valhøjs Allé 126  
2610 Rødovre

Tlf.: 38 77 78 90  
Fax: 38 71 78 91 
E-mail: dtr@taxi.dk

Følg os
 

Tilmeld nyhedsbrev


Accepter cookies

taxi.dk bruger cookies til statistik og for at forbedre brugeroplevelsen på sitet.

Klikker du på et link på vores website, accepterer du samtidig cookies fra taxi.dk

Accepter