Fremsynet og ansvarlig taxilov

Vi får en af de bedste, mest moderne, innovative og ansvarlige taxiaftaler i Europa, mener socialdemokrater

28-02-2017 | Tekst: Christina Hammer | ch@taxi.dk

Indlæg af Rasmus Prehn, transportordfører og Mette Reissmann, medlem af transportudvalget, Socialdemokratiet

Efter flere års tilløb og næsten et års forhandlinger bare i denne omgang har Danmark endelig fået en ny, moderne og teknologivenlig taxilov. En lov der udelukker skattesnyd og bekæmper social dumping. Aftalen er historisk bred og favner fra superliberalisterne i Liberal Alliance til folkesocialisterne i SF. Regeringen er med, ligesom som både DF, de Radikale og Socialdemokratiet er med. Det er altså et bredt samarbejde, der vil noget. Der bliver altså ikke noget pjat med, at en nyligt indgået aftale skal laves om bare fordi, der har været valg. Stort set hele Folketinget bakker op om fremtidens taxilov. Det er der også grund til. Det er nemlig en både fremsynet, innovativ, teknologivenlig og meget ansvarlig ny taxilovgivning, der er indgået aftale om.

Rasmus Prehn kalder den ny taxiaftale langtidsholdbar, da den er indgået bredt og derfor ikke bare kan laves om ved et magtskifte.

Med aftalen ophæves antalsbegrænsningen på taxibevillinger løbende, så vi langsomt men sikkert får flere og flere vogne på gaden. Det bliver altså lettere for os alle at få en taxi, konkurrencen bliver større og servicen bedre. Vi indfører en ny universaltilladelse i stedet for flere forskellige tilladelsessystemer. Det er lettere at administrere. Det er mindre bureaukratisk. Og så sikrer det samme høje standard med uddannede chauffører og skattekontrol i alle biler. Eksempelvis blive forholdene for handicappede forbedret, da den ny universaltilladelse forventeligt øger udbuddet af handicapvenlige biler, ligesom alle chauffører skal være uddannet i at hjælpe gangbesværede og handicappede. Fremtidens kørselskontorer bliver herrer i eget hus. Det betyder, at et kørselskontor kan smide den vognmand ud, der nægter at leve op til den aftalte service. Tro det eller ej, men sådan har det ikke været hidtil. Måske er det derfor, at flere har oplevet usoignerede chauffører, der taler i telefon eller spiller computerspil under kørslen eller bare ikke kan finde vej. Den slags svigt og elendig service kan sanktioneres fremover. Kørselskontoret kan smide dem ud, der ikke lever op til en rimelig standard.

Der er plads til ny teknologi, mener Mette Reissmann, men den indføres når den er pålidelig og gennemtestet for at sikre skattebetaling

Den nye taxilov har samtidig den rette tilgang til ny teknologi. Loven sikrer, at den nye teknologi først anvendes, når det fuldt ud kan godtgøres, at den kan erstatte eksisterende. Vi finder os ikke i skattesnyd og social dumping. Ny teknologi skal ikke være et skalkeskjul for at køre sorte penge hjem uden om fællesskabet, som Uber – ifølge det danske skattevæsen - desværre allerede har gjort i stort stil. Vi tillader den nye teknologi, men kræver i første omgang også sædeføler og taxameter, fordi vi ellers risikerer, at der åbnes et kæmpe skattehul. Derved tager vi danske chaufførers bekymringer alvorligt.

Med alle de problemer der har været med det danske skattesystem i de seneste år, skal vi ikke til at spille hasard med skattesikkerheden. Ligesom man heller ikke kaster sig ud fra et fly i flere kilometers højde med en helt ny og utestet faldskærm, så ønsker vi ikke at droppe de funktionsdygtige kontrolapparater i landets taxier, før vi er sikre på, at den nye teknologi udgør en fuldgod erstatning, hvilket de desværre langt fra har bevist endnu. Man skal ikke bare kunne slukke for kontrolapparatet, som man kan med en smartphone.     

Ordentlige løn- og arbejdsvilkår

Den nye lov prioriterer chaufførernes tryghed højt. Selvom det ikke fremgår direkte af aftaleteksten fastholdes taxalovens paragraf, der sikrer, at der stilles krav om ordentlige løn- og arbejdsvilkår. Det på trods af, at der pt. foregår et udredningsarbejde i ministeriet foranlediget af en domstolsafgørelse, der har sået tvivl om, hvilke overenskomster, der skal gælde på området. Den tvivl prøver, Socialdemokratiet at komme til livs.  Vi ønsker den pågældende dom annulleret for derved at slå værn om løn- og arbejdsvilkårene i taxibranchen.

Bedre betingelser for landtaxier

Kritikere er delvist lykkedes med at tegne det billede, at det med den nye taxiaftale bliver svært at få en taxi i de mere tyndt befolkede områder. Argumentet synes at være, at når vi ophæver den geografiske begrænsning for taxikørsel, så vil alle taxier vælge at køre i de allerstørste byer. Imidlertid opstod dette problem allerede med Lars Løkke Rasmussens strukturreform i 2007, hvor flere kommuner og dermed også taxi-distrikter blev slået sammen til større enheder. Derefter forsvandt nogle af de lokale taxier ind til de større byer, hvor der var flere at køre med. Der er altså tale om et beklageligt problem, der allerede findes. Men et problem som nu skal løses med den nye aftale. I den nye taxiaftale har man faktisk søgt at tage højde for denne udfordring i de mere tyndt befolkede områder. Også så problemet gerne skulle blive afhjulpet i forhold til, hvordan det har udviklet sig efter strukturreformen. Taxitaftalen indeholder bl.a. følgende tiltag til fordel for landdistrikterne: 1. At vognmænd i tyndt befolkede områder kan søge dispensation på mindre krævende betingelser og krav for at drive vognmandsforretning. 2. At antalsbegrænsningen ophæves, så der alt i alt kommer langt flere taxier. 3. At maksimaltaksterne sammensættes så grundtaksten er relativ høj, mens kilometertaksten er noget lavere - det gør det mere attraktiv at køre længere for at køre kortere ture. 4. At kommunerne kan tilkøbe ekstra taxi-dækning i for eksempel tyndt befolkede områder. 5. At de regionale trafikselskaber også vil kunne øge udbuddet af for eksempel flextrafikken.

Loven skal i øvrigt evalueres løbende og minimum efter et år, tre år og seks år. Her bliver der mulighed for at ændre på reglerne for at gøre dem bedre. Men alt i alt er vi kommet i mål med en af de bedste, mest moderne, innovative og ansvarlige taxiaftaler i Europa.



Relaterede Nyheder

Læs også

10.000 ture giver million-bøde
Anklagemyndigheden kræver bøder til Uber-chauffører svarende til den omsætning de har haft plus 15-20 procent
Læs mere
Muligheder i førerløse taxier
Selvkørende biler giver nye muligheder for automatiske taxiflåder mener Dansk Taxi Råd på flere Folkemøde-debatter
Læs mere
Eksperter ser på transport
Ole Birk Olesen nedsætter ny ekspertgruppe, som skal komme med anbefalinger til fremtidens transport
Læs mere

Kontakt
Dansk Taxi Råds administration 
Valhøjs Allé 126  
2610 Rødovre

Tlf.: 38 77 78 90  
Fax: 38 71 78 91 
E-mail: dtr@taxi.dk

Følg os
 

Tilmeld nyhedsbrev


Accepter cookies

taxi.dk bruger cookies til statistik og for at forbedre brugeroplevelsen på sitet.

Klikker du på et link på vores website, accepterer du samtidig cookies fra taxi.dk

Accepter