Debat om udbud

Sydtrafiks accept af meget lave priser har udløst en stor debat - politiker opfordrer til at vælge Sydtrafik fra som leverandør

15-03-2017 | Tekst: Christina Hammer | ch@taxi.dk

 

En større debat har bredt sig i kølvandet på det seneste udbud i Sydtrafik, hvor trafikselskabet har accepteret priser på helt ned til 215 kroner i timen. Knud Erik Langhoff, der er formand for Teknikudvalget i Kolding Kommune for de konservative og desuden medlem af bestyrelsen i Sydtrafik mener, at Sydtrafik har orden i sagerne. Han kalder det tillige overadministration og dobbeltkontrol, når Michael Jensen fra Socialdemokraterne i Kolding Byråd opfordrer til bedre kontrol, og afviser blankt, at Sydtrafik kommer til at kontrollere tilbudsgiverne. Det er Trafikstyrelsens opgave mener Knus Erik Langhoff.

”Det er helt korrekt, at vi i bestyrelsen for Sydtrafik har sagt nej til dobbeltkontrol, nej til at kontrollere sociale klausuler, nej til at overadministrere, fordi det ikke er vores opgave. I bestyrelsen for Sydtrafik tænker flertallet heldigvis med hovedet og ikke bare med baglommen. Det er vigtigt for os, at der er ordnede forhold for alle. For at kunne byde på og udføre flextrafik-kørsel i Sydtrafik skal tilbudsgiver være i besiddelse af en gyldig tilladelse til erhvervsmæssig personbefordring (taxibevilling, bus- eller OST-tilladelse). Det er en forudsætning for at opnå og opretholde denne tilladelse, at vognmanden skal følge de bestemmelser om løn- og arbejdsvilkår for chauffører, der findes i de pågældende kollektive overenskomster. Det er ikke Sydtrafik, men den tilladelsesudstedende myndighed, kommunen for taxi, og Trafikstyrelsen for bus med mere, der har ansvaret for kontrol af, hvorvidt de nævnte betingelser er opfyldt”, siger Knud Erik Langhoff.

Michael Jensen kalder det trist, at Langhoff og de Konservative er et af de syv bestyrelsesmedlemmer i Sydtrafiks bestyrelse, der har stemt nej til, at sikre danske løn og arbejdsforhold ved udlicitering af flexkørsel. Michael Jensen mener ikke, der er tale om dobbeltkontrol.

”Det ville det måske være, hvis man var sikker på, at arbejdsforholdene blev overholdt, men det er jo præcist det, der er pointen! Man er ikke sikker og andre trafikselskaber ser sig nødsaget til, at kontrollerer en branche der ræser mod bunden via konkurrence på laveste pris”, siger Michael Jensen, der mener det er ærgerligt, at Sydtrafik som et af de eneste trafikselskaber ikke skal sikre, at der arbejdes efter ordentlige arbejdsforhold.

For Poul Andersen, medlem af regionsrådet i Syddanmark for socialdemokraterne og næstformand i Fynbus er konsekvensen af Sydtrafiks afvisning af at kontrollere løn- og arbejdsvilkår, at de bliver diskvalificeret i forhold til at udføre opgaver i regionen. Baggrunden er at regionsrådet vil sikre sig, at underlødige entreprenører ikke snyder med ansattes løn- og arbejdsforhold og derigennem bidrager til social dumping.

”Vi skal sikre os, at de leverandører, der udviser ordentlighed i forhold til deres ansatte, ikke udkonkurreres af billige tilbud fra dem, der ikke lever op til bestemmelserne. Desværre vil et flertal i Sydtrafiks bestyrelse ikke tilslutte sig disse bestemmelser. Ved det seneste udbud af Flextrafik har flertallet totalt afvist at kræve ordnede forhold, det vil sige følge det regelsæt som Regionsrådet har vedtaget. Havde Sydtrafik været en ganske almindelig leverandør til regionen, ville deres tilbud ikke være konditionsmæssigt korrekt, hvorfor man allerede i den indledende fase ville fravælge Sydtrafik. Konsekvensen må derfor være, at Region Syddanmark fremover fravælger Sydtrafik som samarbejdspartner til flextrafik og i stedet vender blikket mod Fynbus, som ingen problemer har med at stille krav om ordnede forhold til deres leverandører. Fynbus inddrager i øvrigt både arbejdstagere og arbejdsgivere i kontrollen af tilbuddene på flexkørsel”, siger Poul Andersen. 


Læs også

10.000 ture giver million-bøde
Anklagemyndigheden kræver bøder til Uber-chauffører svarende til den omsætning de har haft plus 15-20 procent
Læs mere
Muligheder i førerløse taxier
Selvkørende biler giver nye muligheder for automatiske taxiflåder mener Dansk Taxi Råd på flere Folkemøde-debatter
Læs mere
Eksperter ser på transport
Ole Birk Olesen nedsætter ny ekspertgruppe, som skal komme med anbefalinger til fremtidens transport
Læs mere

Kontakt
Dansk Taxi Råds administration 
Valhøjs Allé 126  
2610 Rødovre

Tlf.: 38 77 78 90  
Fax: 38 71 78 91 
E-mail: dtr@taxi.dk

Følg os
 

Tilmeld nyhedsbrev


Accepter cookies

taxi.dk bruger cookies til statistik og for at forbedre brugeroplevelsen på sitet.

Klikker du på et link på vores website, accepterer du samtidig cookies fra taxi.dk

Accepter