Flex forarger igen

Kommunalt betalte taxiture til værtshuse og biografer gennem ordningen om flextur skaber røre blandt taxivognmænd

20-03-2017 | Tekst: Christina Hammer | ch@taxi.dk

Debatten om borgernes fri adgang til at bestille flexture til blandt andet værtshusbesøg og ture til og fra biografen er igen blusset op efter, flere vognmænd har fortalt til Radio24syv, hvordan kommunerne betaler en stor del af regningen for almindelig menneskers transport i biler tilsluttet de regionale trafikselskaber. På den måde bliver tilbuddet om en såkaldt flextaxi til en kommunal udgiftspost og mange steder kører tilbuddet ovenikøbet sideløbende med anden kollektiv trafik. Det vækker forargelse blandt taxivognmænd landet over. De kører selv en del af turene, men de må også se sig overhalet indenom af biler, der kører på tilladelser til offentlig servicetrafik, som ikke har samme byrder og forpligtelser som taxien og derfor byder ind med langt lavere priser. Taxierne mister omsætning og kommunerne spilder skattekroner lyder kritikken fra vognmænd i en debattråd på Facebook.

”I yderområderne, hvor der ikke findes andre muligheder, er det måske acceptabelt. At det så har udviklet sig sådan, at det også er muligt i eks Aarhus, som vel ikke just kan betegnes som yderområde, kan da på ingen måde forsvares... Ved ikke hvorledes det forholder sig andre steder i det​ ganske land, men i det Midtjyske, nærmere bestemt Viborg, ser vi flere gange om dagen, velbjærgede/velbetalte mennesker, som står på banegården, hvor Flextrafik samler kunder op, for at køre dem til Karup/ Midtjyllands​ Lufthavn..
Det kan da ikke være rigtigt, at skattekroner skal finansiere dette... En passager smider 35 kr. i egenbetaling og betalingen fra trafikselskabet til operatøren er måske 350 kr. for at køre en kunde til lufthavnen.... Personlig så jeg nu hellere mine skattekroner gå til ældreområdet eller andre værdigt trængende”, skriver Lars Ole Jespersen.

Det synspunkt møder opbakning fra en kollega længere nordpå. Anne Juul fra Aalborg skriver:

”Som flere skriver er det jo helt rigtigt, at flextaxa blev skabt til de, som blev ramt af, at man så nedlagde bussen. Yderst fornuftigt. Men her i Nordjylland har det taget helt overhånd! Jeg bor nogle få hundrede meter fra et busstoppested, bussen kører hver halve time. Men hvis jeg ikke gider at tage bussen kan jeg bare bestille en flextaxa til at hente mig i min indkørsel (jeg er taxavognmand, rask og rørig) og blive sat af inde i Aalborg Centrum, samme sted som bussen, jeg kunne have kørt med, holder. Og så skal jeg betale lidt af turens pris, imens alle andre borgere i kommunen er med til at betale resten! DET var ikke meningen med det!!”.

Søren Kofoged peger på at, at de mange flexture rammer taxibranchen, der på sigt forsvinder.

”Fakta er jo mere flexkørsel kommunerne benytter sig af, jo færre rigtige taxaer bliver der”, skriver Søren Kofoged.

Ganske rigtigt skriver Claus Thorup Langemark, der mener, at kommunerne bare ikke har forstået den negative mekanisme.

”Når der er udbudskørsel, så vælger kommunerne de billigste tilbud, det være sig flex, ost-tilladelser, men de glemmer de lokale vognmænd, som har været en del af den kommunale kørsel, og når lokale vognmænd mister denne kørsel, så bortfalder deres eksistensgrundlag. Derfor ingen taxikørsel om natten og dagen i udkantsområder. Tingene hænger sammen, man kan ikke som kommune både blæse og have mel i munden, og så påberåbe dig taxidækning i yderområderne, når kommunen samtidig har fravalgt taxi som samarbejdspartner”, siger Claus Thorup Langemark.

Til Radio24syv siger Egedals borgmester Willy R. Eliasen, at han nu vil have evalueret ordningen i Egedal Kommune, fordi han mener, at det lugter strengt af misbrug, når kommunens flexordning bliver brugt til værtshusture og lignende.  

Jens Peter Langberg, der er chef for flextrafik i Movia mener, at flexturene er en billigere løsning end at have busser kørende rundt.

”Vi plejede at køre rigtig mange busser rundt med få mennesker i det vestsjællandske. Det er der ingen grund til at gøre” siger Jens Peter Langberg til Radio24syv.


Læs også

Taxiloven er vedtaget
Med godt 14. dages forsinkelse i forhold til den oprindelige tidsplan, vedtog et bredt flertal i Folketinget i dag ny taxilov
Læs mere
Medlemsmøder om ny taxilov
Hvad betyder ny taxilov for den enkelte chauffør, vognmand og bestillingskontor. Det vil Dansk Taxi Råd give svar på ved en række medlemsmøder.
Læs mere
Spørgsmål og svar om ny taxilov
Der er mange spørgsmål til den kommende taxilov. Dansk Taxi Råd har samlet en række Q & A's.
Læs mere

Kontakt
Dansk Taxi Råds administration 
Valhøjs Allé 126  
2610 Rødovre

Tlf.: 38 77 78 90  
Fax: 38 71 78 91 
E-mail: dtr@taxi.dk

Følg os
 

Tilmeld nyhedsbrev


Accepter cookies

taxi.dk bruger cookies til statistik og for at forbedre brugeroplevelsen på sitet.

Klikker du på et link på vores website, accepterer du samtidig cookies fra taxi.dk

Accepter