Minister har leveret

Taxiloven er en god politisk aftale og et udtryk for ministerens pragmatisme, skriver Trine Wollenberg i Altinget

22-03-2017 | Tekst: Trine Wollenberg | tw@taxi.dk

Det er næppe nogen overdrivelse at kalde Transportminister Ole Birk Olesens (LA) første tid i Transportministeriet for stormombrust, men set fra taxibranchens synspunkt har ministeren leveret varen i form af en bred og ambitiøs politisk aftale om en modernisering af taxiloven.

Bag aftalen ligger et solidt politisk arbejde, hvilket Dansk Taxi Råd gerne vil kvittere for.

Taxiforhandlingerne har undervejs været en langstrakt og til tider ideologisk kampplads, hvor vi undervejs har frygtet, at transportministerens stærke ideologiske holdninger kunne besværliggøre en aftale.

I sidste ende udviste ministeren dog den nødvendige pragmatisme og politiske forhandlingsteknik, der var nødvendig for at få enderne til at mødes i forligskredsen. Ole Birk Olesen har ikke lagt skjul på sin skuffelse over, at aftaleindholdet endte et stykke fra regeringens oprindelige forslag ”Taxi til fremtiden”.

Alligevel har Ole Birk Olesen, modsat andre medlemmer af regeringspartierne, loyalt forsvaret aftalen. Og for en liberal transportminister er der da også god grund til at forsvare den nye taxiaftale med oprejst pande.

Taxiaftalen er ganske vist ikke tilpasset efter et bestemt firmas forretningsmodel, sådan som regeringens udspil i grove træk lagde op til, men det er en af de mest moderne og ambitiøse taxireguleringer i Europa.

En lov, der moderniserer taxibranchens rammevilkår til gavn for både taxibranchen og forbrugerne, men uden at man går på kompromis med skattekontrol og ordnede forhold.

Taxi til fremtiden
Ole Birk Olesen har selv fremhævet tre overordnede dagsordener, der optager ham: Frihed, fremgang og fremtid. Elementer, der alle indgår i den nye taxilov. Frihed til selv at bestemme selskabsform og forretningsmodel for landets taxivognmænd og taxiselskaber, der nu bliver sat fri til selv at bestemme over deres forretning.

Frihed til at etablere sig på taximarkedet for alle, der vil indordne sig efter reglerne, hvilket utvivlsomt vil generere fremgang i form af øget vækst og udvikling i taxibranchen. Endelig omfavner aftalen fremtiden, da man udover at åbne op for eksempelvis app-baserede kørselskontorer også løbende evaluerer på nye alternative teknologier. 

Derfor er det også forfejlet, når kritikere har tordnet mod kontrolelementerne i den endelige aftale samt imod de partier, der har stået vagt om ikke at liberalisere skattekontrollen.

Taxameter er kontrolapparat
En app kan i dag erstatte nogle funktioner i et taxameter, men en app kan eksempelvis ikke registrere, hvornår der er kunder i bilen, hvis der slukkes for den. Taxameteret og sædefølere fungerer i dag som kontrolapparat, der sikrer, at en chauffør ikke kan slukke for gps'en og selv stikke pengene i lommen.

Og som den svenske taxiudredning har konkluderet, er taxameteret sammenholdt med sædefølere de kontrolmekanismer, der i dag bedst sikrer, at der ikke manipuleres med skattekontrol ude i den enkelte taxi.

I Dansk Taxi Råd har vi også en interesse i at der udvikles smartere, digitale løsninger for vores medlemmer, men ikke hvis det sker på bekostning af skattekontrol. Derfor er vi tilhængere af, at man løbende følger den teknologiske udvikling på området, så man kan introducere nye teknologier, når de har vist sig at være sikre imod manipulation.    

I Dansk Taxi Råd ser vi frem til, at Ole Birk Olesen får udmøntet den brede taxiaftale til lov, så landets taxivognmænd og taxiselskaber kan begynde at omstille deres forretning efter taxilovens nye rammer.


Læs også

Høringssvar til ny taxilov
DTR er overordnet tilfreds med lovforslaget, men har bekymring på en række punkter som det fremgår af høringssvaret
Læs mere
Konference om ny taxilov
Dansk Taxi Råd inviterer sammen med Transportøkonomisk Forening og Kollektiv Trafik Forum til konference om ny taxilov
Læs mere
Ny taxilov i høring
Forslag til ny taxilov er nu sendt i en seks uger lang høring – Dansk Taxi Råd vil afgive høringssvar efter drøftelser i bestyrelsen
Læs mere

Kontakt
Dansk Taxi Råds administration 
Valhøjs Allé 126  
2610 Rødovre

Tlf.: 38 77 78 90  
Fax: 38 71 78 91 
E-mail: dtr@taxi.dk

Følg os
 

Tilmeld nyhedsbrev


Accepter cookies

taxi.dk bruger cookies til statistik og for at forbedre brugeroplevelsen på sitet.

Klikker du på et link på vores website, accepterer du samtidig cookies fra taxi.dk

Accepter