Skatteekspert roser kontrol

Man kan slukke for en smartphone og derfor er ikke en app ikke god nok som kontrolapparat i en taxi, mener Bent Greve

05-04-2017 | Tekst: Christina Hammer | ch@taxi.dk

Det mest debatterede emne i stemmeaftalen om ny taxilov, har omhandlet kontrolelementerne i den endelige aftale. Regeringens første udspil ”Taxi til fremtiden” åbnede op for, at en app på en smartphone, sammenholdt med en direkte indberetningspligt af indtjening og GPS-data til myndighederne, kunne erstatte de eksisterende kontrolapparater i taxien. Den model var der ikke et politisk flertal for, hvilket resulterede i et kompromis, hvor man i første omgang kræver sædeføler og taxameter i alle taxier. Dette mens man løbende holder øje med ny teknologi, der kan erstatte de eksisterende kontrolapparater på sikker vis.

Den løsning fik en hård medfart i flere liberale kredse, hvor man kaldte en videreførelse af de eksisterende kontrolkrav for absurde og ude af trit med den teknologiske virkelighed.

”At fastholde kravet om installation af taxametre og sædefølere tjener kun ét eneste formål: At spænde ben for de nye kørselstjenester. En smartphone-app er mindst lige så god til at sikre sig imod sort arbejde og give forbrugerbeskyttelse”, lød det fra direktør i Cepos Martin Ågerup.

Men der er nu god grund til at vælge den mere afventende og pragmatiske løsning, som blev udmøntet i den endelige aftale. Det mener Bent Greve, skatteekspert og professor ved Roskilde Universitet.

”Det var et meget positivt element i regeringens udspil, at man ville pålægge nye forretningskoncepter som for eksempel Uber, at de skulle have en direkte indberetningspligt til myndighederne. Til gengæld ville jeg være bekymret for, om de skitserede kontrolkrav til taxikørsel, var et tilstrækkeligt sikkert værn mod skattesnyd ude i den enkelte taxi. Jeg ville ikke være tryg ved, at man som chauffør ville kunne slukke for kontrolapparatet, som man kan med en smartphone”, siger Bent Greve og henviser til forskning der viser, at er der en begrænset kontrol med mulighed for at snyde, så vil folk også føle sig fristet til at snyde. 


Læs også

10.000 ture giver million-bøde
Anklagemyndigheden kræver bøder til Uber-chauffører svarende til den omsætning de har haft plus 15-20 procent
Læs mere
Muligheder i førerløse taxier
Selvkørende biler giver nye muligheder for automatiske taxiflåder mener Dansk Taxi Råd på flere Folkemøde-debatter
Læs mere
Eksperter ser på transport
Ole Birk Olesen nedsætter ny ekspertgruppe, som skal komme med anbefalinger til fremtidens transport
Læs mere

Kontakt
Dansk Taxi Råds administration 
Valhøjs Allé 126  
2610 Rødovre

Tlf.: 38 77 78 90  
Fax: 38 71 78 91 
E-mail: dtr@taxi.dk

Følg os
 

Tilmeld nyhedsbrev


Accepter cookies

taxi.dk bruger cookies til statistik og for at forbedre brugeroplevelsen på sitet.

Klikker du på et link på vores website, accepterer du samtidig cookies fra taxi.dk

Accepter