Trump-sejr til taxibranchen

Taxibranchen vandt over Uber, men tabte kundernes kærlighed, lød det da CBS-studerende i dag rådgav taxibranchen

22-05-2017 | Tekst: Christina Hammer | ch@taxi.dk

Det var ikke i forbrugernes interesse, at Uber lukkede i Danmark. Det havde været bedre, hvis både Uber og den etablerede taxibranche kunne operere side om side på lige konkurrencevilkår. Sådan lød en af overvejelserne, da en gruppe studerende på CBS i København i dag havde deleøkonomi på skemaet. En enkelt studerende gik så vidt som til at sammenligne taxibranchens sejr over Uber med Donald Trumps sejr i kampen for at blive præsident i USA.

”Taxiindustrien vandt på lovlig vis over Uber, men taxierne har ikke vundet kunderne. Jeg afskyr faktisk taxibranchen, fordi den er så gammeldags. Det var en Trump-sejr til taxierne. Han vandt også præsidentembedet, men ikke folkets kærlighed”, sagde en af de studerende på CBS-holdet, der specifikt havde fået opgaven at rådgive taxibranchen og dens organisation, Dansk Taxi Råd, i forhold til den digitale udvikling og den omstilling, som taxibranchen er blevet kastet ud i som følge af, at Uber kom til Danmark i 2014.

Dansk Taxi Råds direktør, Trine Wollenberg, kommenterede tre oplæg fra studerende, der overvejende ønskede større gennemsigtighed omkring pris og rute på taxiture. Og så ønskede de en bedre service og et system, der netop fremmer den gode taxioplevelse. Her var et af forslagene, at jo bedre bedømmelser en chauffør får fra kunderne, jo flere ture får han tilbudt. Ligesom en lavere pladsleje for de vognmænd, der har de bedste chauffører ansat, var på tale som en mulig belønning for at fremme en god service.

Flere deletaxier

Flere af oplæggene foreslog dele-taxier, hvor man via en app kan se, om der er andre i nærheden, der skal samme vej som en selv eller én på vejen, som man kan samle op på ruten. Her fulgte også det gode råd til branchen om at skabe mulighed for at dele regningen i taxien. Generelt var der et ønske om at kunne dele en regning elektronisk. Tager et selskab på to eller flere en taxi sammen, så skal det være muligt for hver enkelt passager at betale lige præcis hans eller hendes andel af turens pris, så der ikke er økonomiske mellemværender mellem kunderne efter turens ophør.

Et oplæg foreslog også, at Dansk Taxi Råd faciliterede en app, som medlemsforeningerne kunne benytte og på den måde ville kunderne få et samlet overblik over udbuddet af taxier og mulighederne for at køre. Oplægget argumenterede også for, at Dansk Taxi Råd bør præge udviklingen af taxibranchen og trække den i samme retning som samfundet går – altså mere digitalisering og deleøkonomi.

”DTR skal være mere orienteret mod fremtiden og innovationen, fordi det er i kundernes interesse. Jeg forstår godt, at I skal varetage taxibranchens interesser, men det mener jeg faktisk også at I gør ved netop at imødegå fremtiden og regulere til fordel for kunderne. Det vil øge mængden af kørsel og skabe vækst”, lød argumentet fra en studerende, der i sit oplæg understregede, at der skulle være lige konkurrence mellem eksempelvis Uber og den etablerede branche og forhold omkring licenser, forsikring og andre sikkerhedssystemer skulle overholdes på lige fod – også af platformsbilerne.

Uber kommer tilbage

Gruppen af studerende var enige om, at Uber med stor sandsynlighed vender tilbage. Taxierne vandt første omgang, men kampen er ikke slut endnu.

”Andre vil prøve at udfordre branchen, det sker jo allerede med alle mulige selskaber i kølvandet på Uber. Så for at beskytte branchen er det faktisk bedre selv at forandre sig, end at stå stille og så blive væltet af et pres udefra, når det kommer igen – for det gør det”, konkluderede en studerende, der fik bred opbakning til netop det synspunkt, at platformsøkonomien ikke er død, fordi Uber er lukket i Danmark.

Af samme grund opfordrede flere af de studerendes oplæg til, at taxibranchen samler sig under én app. Trine Wollenberg oplyste, at de individuelle apps bliver betragtet som et konkurrenceparameter for de forskellige taxiselskaber og det derfor vil være vanskeligt at samle alle taxiselskaber i en fælles app. Men det mente en studerende kunne blive nødvendigt, hvis branchen skal overleve.

”I er nødt til at stå sammen overfor fjenden, der kommer udefra. I skal samarbejde internt, for ellers bliver I ødelagt udefra”, lød dommen.

Synlige kunder

Oplæggene affødte også en diskussion omkring kunderne og deres synlighed i taxiselskaberne. Uber skabte et helt online-community omkring deres produkt og her halter taxierne efter. Professor Kim Normann Andersen efterlyste en mere moderne internetkultur fra taxiselskabernes side, hvor kunderne spiller en rolle på selskabernes websites og i den generelle onlinetilstedeværelse.

”Det nye ved platformsøkonomien er netop, at kunderne er synlige og har et fællesskab omkring det produkt, de køber. Chaufføren er også vigtig i platformsøkonomien. Det er ikke så vigtigt med selskabet, fokus ligger på det enkelte menneske, der yder en service”, påpegede Kim Normann Andersen, der også adresserede taxiselskabernes måder at kommunikere på.

”Hvorfor holder selskaberne informationer omkring, hvor bilerne befinder sig, væk fra forbrugerne? Hvorfor må vi ikke se, hvor taxierne er, når vi åbner en app? Hvorfor er informationerne skjult for kunderne? Når man kan se hvilke fly, der er i luften, hvorfor kan man så ikke se, hvilke taxier, der er hvor? Står jeg i Helsingør og kan se, at alle taxierne er i København, så er det nok bedre, at jeg tager toget, men kan jeg se, at der er en i nærheden, så kan jeg jo tage den”, sagde Kim Normann Andersen.

En studerende påpegede ligeledes, at der mangler information og at Ubers metode med at sende navnet på chaufføren allerede fra start giver en bedre dialog.

”Så kender man hans navn, og kan hilse på ham og så er turen i gang i stedet for i taxien, hvor det godt kan føles lidt akavet”, forklarede en studerende.

Moove har magten

Flere studerende henviste til Moove-appen, som er udviklet af 4x48 Dantaxi. Den har flere features, der minder om Ubers app og skaber en gennemsigtighed omkring pris, tur og chauffør, som blev efterspurgt. En studerende gik så vidt som til at mene, at Moove lige nu har magten som situationen er med Ubers lukning og udsigten til en ny taxilov.
”Moove har en ideel position til at tage hele markedet. Der er yderligere potentiale til at udvide transporten, så det ikke kun er personer, men mindre fragt og på den måde udvide markedet og optimere kørslen”, lød et forslag, inden sessionen sluttede med den konklusion, at nok vandt taxierne det første slag, men det bliver langt fra det sidste og skal man tage de studerendes gode råd til sig, så handler det først og fremmest om at imødegå kundernes ønsker om gennemsigtighed og god service, tilbyde flere deleordninger i taxien både på tur og prisdelen og endelig skal branchen være villig til at rykke sig selv, så den ikke bliver tvunget til det af udefrakommende og på den måde risikere at miste fodfæstet.


Læs også

Høringssvar til ny taxilov
DTR er overordnet tilfreds med lovforslaget, men har bekymring på en række punkter som det fremgår af høringssvaret
Læs mere
Konference om ny taxilov
Dansk Taxi Råd inviterer sammen med Transportøkonomisk Forening og Kollektiv Trafik Forum til konference om ny taxilov
Læs mere
Ny taxilov i høring
Forslag til ny taxilov er nu sendt i en seks uger lang høring – Dansk Taxi Råd vil afgive høringssvar efter drøftelser i bestyrelsen
Læs mere

Kontakt
Dansk Taxi Råds administration 
Valhøjs Allé 126  
2610 Rødovre

Tlf.: 38 77 78 90  
Fax: 38 71 78 91 
E-mail: dtr@taxi.dk

Følg os
 

Tilmeld nyhedsbrev


Accepter cookies

taxi.dk bruger cookies til statistik og for at forbedre brugeroplevelsen på sitet.

Klikker du på et link på vores website, accepterer du samtidig cookies fra taxi.dk

Accepter