Vi vil gerne vokse os større

Åbent hus hos Næstved Taxa torsdag den 1. juni kl. 12-16, hvor selskabet fejrer 75 år med ønsket om fremgang og vækst

23-05-2017 | Tekst: Christina Hammer | ch@taxi.dk

Den 75 år lange historie viser, at Næstved Taxa faktisk står bedst i stormvejr. Taxiselskabet har gennem historien formået at vende fiasko til succes. Faktisk skabe sig selv i 1942 på en kedelig baggrund og genskabe sig selv 50 år senere i 1992 på endnu en trist kendsgerning. De store udfordringer til trods kan Næstved Taxa fejre de 75 år den 1. juni i særdeles sund forfatning.

”75 år er en milepæl og en anledning til at stoppe op og kigge på historien, som vi ellers aldrig gør, fordi vi bare blæser derudaf. Når man så stopper op og kigger tilbage, så er der mange paralleller fra dengang til nu”, siger Henrik Pedersen, formand for Næstved Taxa gennem de seneste 15 år.

Allerede der går fortiden i hånd med nutiden. Rasmus Nielsen, der samlede branchen i Næstved i 1942, sad på formandsposten i 20 år. Det var faktisk anden verdenskrig, der er skyld i tilblivelsen af Næstved Taxa.  Vognmændene, der alle kørte selvstændigt, havde over en længere periode ikke ”haft tid” til at køre med tyskerne og til sidst blev kommandanten i Næstved så sur, at han fratog vognmændene deres bevillinger. Stillingskrigen varede i 14 dage, så lykkedes det vognmændene at forene sig i Næstved Droskeforening, der efter mange forhandlinger indvilligede i at stille en enkelt bil til rådighed for tyskerne og med den aftale kom de daværende 14 biler i den ny forening igen ud af køre.

”Der er ingen tvivl om, at Rasmus Nielsen var en driftig mand og har været et kæmpe aktiv for virksomheden”, siger Henrik Pedersen.

Tab vendt til sejr

Rasmus Nielsen stod også i spidsen for indregistreringen af firmanavnet Næstved Taxa i 1950. Resten er historie, som man populært siger, men stadig er der tråde at trække fra datiden til nutiden. De første tyve år med dannelsen af Næstved Taxa og erhvervets voldsomme udvikling med blandt andet taxametre i bilerne i 1951 matcher de seneste tyve års rivende udvikling i Næstved Taxa, der har sat sig på markedet for liftkørsel i taxi på Sjælland. Ligesom Næstved Taxa dengang i 1942 blev dannet i kølvandet på krigen og dens tragiske baggrund, så hviler nutidens forretningsfundament ligeledes på en kedelig grundsten – nemlig tabet af kommunal kørsel i starten af 90’erne, som Falck fik. Til gengæld fik Næstved Taxa overladt liftbuskørsel med kørestolsbrugere, som Falck tidligere havde kørt. Kommunen slog tre tilladelser til liftbil op og det var begyndelse på det forretningsområde, der i dag holder Næstved Taxa kørende med, hvor en tredjedel af flåden på 55 biler netop er liftbiler

På spørgsmålet om hvad der er de største forskelle på dengang og nu i forhold til at være vognmand, falder svaret da også delvist på liftkørslen og den faste kørsel generelt.

”Den faste kørsel er den største forskel fra dengang til nu. Omkring 35-40 biler begynder og slutter deres vagt med fast kørsel. De kører med de samme mennesker hver dag og det kontraktmarked er vigtigt for overlevelsen. IT er en anden væsentlig forskel og sikrer, at vi kan holde kadencen med en superoptimeret turfordeling af liftkørslen, så bil og fører matcher de behov, der er på turen”, siger Ole Gaarde Kristensen, næstformand gennem ti år og den anden del af den dynamiske duo, der driver Næstved Taxa fra det lille mega mappe-proppede kontor i huset med udsigt til kanalen i Næstved.

Kend din konkurrent

Æselørerne kigger frem fra hver en krog af de utallige papirstakke på kontoret, men de er ikke et udtryk for standarden. Holdningen til service i faget er klokkeklar og hviler på et historisk fundament. Allerede ved fusionen med Ringbilen i 1975 taler ikoniske Rasmus Nielsen om, at servicen ikke må blive forringet som følge af monopolet.

”Service og evnen til at løse forskellige opgaver er nøglen til succes. Vi kører med autister og demente, damen der skal til øjenlæge og manden, der skulle være stoppet for fire fadøl siden og nu skal have en vogn hjem. Alle skal have en god oplevelse og vi leverer faktisk et super produkt. Vi er bare ikke så gode til at minde hinanden om det og har tendens til at fokusere på fejlene. Vi kender vores egne svagheder og styrker og vi kender vores chaufførers kompetencer, så vi altid kan vælge den bedste mand til opgaven. Service er alt”, siger Henrik Pedersen.

Hvad gør Næstved Taxa unik?

”Vi er unikke i forhold til at levere liftkørsel. Vi så tidligere end andre, at det var nødvendigt at tilbyde andet end almindelig taxikørsel i Næstved for at drive forretning. Vi har desuden opfundet Bybus-taxa og Oplands-taxa som transporttilbud til borgerne både i byerne og på landet – en slags flextur bare på taxihjul. Vi kender som sagt vores interne styrker og svagheder men vi kender også vores konkurrenter og hvad vi er oppe imod. Det bruger vi meget tid på at undersøge, så vi kan give den helt rigtige pris. Man skal kende sit marked”, konstaterer Ole Gaarde Kristensen.

Født ind i branchen

På spørgsmålet om hvordan det er at have ansvaret for en så gammel virksomhed med så stærke traditioner og så mange følelser involveret, trækker Henrik Pedersen ydmygt på skuldrene.

”Jeg tænker ikke over ansvaret. Det har altid været en del af mit liv. Der har altid holdt en taxi i gården ved mit barndomshjem. Jeg er født ind i branchen og fik erhvervskort, da jeg var 21 år. Jeg troede egentlig, jeg skulle være revisor, men jeg synes, det var så hyggeligt at køre taxi og havde det rigtig godt med det. Jeg kan stadig godt lide at køre, men jeg hygger mig også med at få puslespillet til at gå op på kontoret. Kommunalsammenlægningen står som en milepæl for mig. Vi fik taget den i opløbet og samlet de 14 taxiselskaber i de daværende fem kommuner, og i fællesskab fik vi leveret et samlet oplæg til hvordan, taxierhvervet skulle arbejde i den ny storkommune. Nogle kom ind og andre blev i deres områder. Men det afgørende var, at vi ikke kom ud i et slagsmål og bekrigede hinanden, men i stedet arbejdede sammen. Det er vel det største ansvar, man kan tage”, siger Henrik Pedersen.

Hvis man tilbage i 1942 havde givet sit bud på et taxiselskab i Næstved i 2017, så havde man næppe kunnet forudse den store teknologiske udvikling og succesen med specialkørslen i liftbiler. Derfor giver det måske heller ingen mening, at bede jer se 75 år frem i tiden, men hvad med 25 år – når Næstved Taxa fylder 100 år i 2042 – hvordan ser Næstved Taxa så ud?

”Vi arbejder ud fra konkrete forretningsplaner, men så langt rækker de ikke ud. Men om 25 år er Næstved Taxa større og vi kører i store områder. Vi kunne godt tænke os mere volumen, så vi bliver billigere i pladsleje og dermed med attraktive. Vi vil gerne vokse os større. Markedet lægger op til flere aktører, men der er stadig brug for professionelle transportører, der altid kører og altid har de rigtige varer på hylden”, siger Ole Kristensen.

Hvis I kunne få et ønske opfyldt på fødselsdagen – hvad skulle det så være?

”Det skulle være et ønske om, at de ændringer, der kommer, ikke forhindrer os i at udvikle vores forretning og gøre den større og stærkere”.


Læs også

TAXA 4x35 overdrager taxakørsel i Kolding til Taxa Fyn
Fra den 1. november 2017 vil kunderne skulle kontakte Taxa Fyn i stedet for TAXA 4x35, når de ønsker kørsel i Kolding
Læs mere
Konference om ny taxilov
Dansk Taxi Råd afholdte den 14. september 2017 en konference i samarbejde med TØF og Kollektiv Trafik Forum om ny taxilov.
Læs mere
Vejle strammer op på Flextur
Vejle Kommune indfører restriktioner på brugen af Flexture inden for byzonerne
Læs mere

Kontakt
Dansk Taxi Råds administration 
Valhøjs Allé 126  
2610 Rødovre

Tlf.: 38 77 78 90  
Fax: 38 71 78 91 
E-mail: dtr@taxi.dk

Følg os
 

Tilmeld nyhedsbrev


Accepter cookies

taxi.dk bruger cookies til statistik og for at forbedre brugeroplevelsen på sitet.

Klikker du på et link på vores website, accepterer du samtidig cookies fra taxi.dk

Accepter