
Frikørslen koster os en formue
SKAT tager højde for, at bilen har været brugt til taxibrug med km-fradrag, men vognmænd taber stort på ny afgiftsregler
09-06-2017 | Tekst: Christina Hammer | ch@taxi.dk
Afskaffelsen af frikørselsordningen er en kæmpe økonomisk byrde på taxibranchen. Sådan lyder konklusionen fra Dansk Taxi Råd godt to og et halvt år efter frikørselsordningens afskaffelse.
”VI blev kaldt dommedagsprofeter, da vi sagde, at afskaffelsen af frikørselsordningen ville være en katastrofe for taxibranchen. Vi fik ret”, siger Trine Wollenberg.
Tal indhentet fra medlemmer i Dansk Taxi Råd viser, at SKAT tager højde for, at bilen har været brugt til taxi, når de afgiftsberegner ved at lave et fradrag for de mange kørte kilometer og udstyret i bilerne, men tilbage står alligevel en enorm økonomisk byrde.
”Vores vurdering er, at afskaffelsen af frikørselsordningen koster en vognmand mindst 100.000 kroner pr. bilkøb. Det er en alvorlig økonomisk trussel mod hans forretning”, siger Trine Wollenberg, der efterlyser flere tal og erfaringer fra vognmændene.
”Kom til os med tal, hvis I har fået vurderet og afgiftsberegnet jeres biler, så vi kan samle så meget data sammen som muligt”, lyder opfordringen fra Trine Wollenberg, der konstaterer, at det nu er Dansk Taxi Råds opgave at vise vognmændene de gode businesscases i forhold til bilkøb.
”Og så må vi tage stilling til om der er noget, vi skal handle på politisk i forhold til den byrde, som erhvervet har fået med afskaffelsen af frikørselsordningen”, siger Trine Wollenberg.