Norden afregulerer

Finland imødeser en total afregulering, mens der er dybe politiske ønsker om mere frie taxierhverv i både Norge og Island

25-08-2017 | Tekst: Christina Hammer | ch@taxi.dk

Liberaliseringen af taxibranchen er ikke et enestående dansk fænomen. Afreguleringen fejer faktisk hen over de nordiske lande og hvor den danske taxibranche har formået at præge ny lovgivning i en tålelig og levedygtig retning, så står det anderledes til i Finland, hvor man fra sommeren 2018 sætter taxibranchen totalt fri fra den ene dag til den anden.

Helt så voldsomt ser det ikke ud til at gå i hverken Norge eller Island, selv om der er politiske ønsker om en lettere adgang til taxibranchen og færre barrierer omkring erhvervet.

I Finland bliver der slet ingen barrierer efter 1. juli 2018, hvor den ny transportservicelov træder i kraft. Den lov samler al trafik i én og samme lov ud fra en vision om, at passagererne i Finland på sigt kun skal indløse én billet uanset hvilke transportmidler de anvender.

Fremover bliver det således muligt i Finland at drive taxiforretning, hvis du har en tilladelse til bus- eller godskørsel. Til gengæld kan taxivognmanden ikke bruge sin tilladelse til hverken bus- eller godskørsel.

”Desuden ophæves antalsbegrænsningen og man kan få lige så mange tilladelser, som man vil have – og der er ingen kapitalkrav. En taxi behøver heller ikke længere være en personbil, det kan være en lastbil eller en rickshaw”, forklarer formanden for det finske taxiforbund, Kai Andersson.

Me: Ingen Skattekontrol i Finland

Ligesom i det danske udspil til ny taxilov, så forsvinder serviceforpligtelsen også i Finland og planen er, at taxierne meddeler myndighederne, hvor de har tænkt sig at køre og dermed hvor der vil være taxier i landet. For hvor der i Danmark bliver en tilslutningspligt, som vil bidrage til større enheder på taxiområdet og dermed bedre dækning, så bliver der heller ingen tilslutningspligt i Finland.

”Taxierne rundt om de større byer, vil køre ind til byerne og i provinserne, der vil der kun være taxier som en slags fritidsjob. Der kommer til at være steder, hvor der ikke længere er taxier”, forklarer Kai Andersson.

Mens maksimalpriserne fastholdes i den ny finske taxilov, så bliver skattekontrollen til gengæld minimal. Kai Andersson forudser derfor en ren invasion fra tjenester som Uber og Taxify.

”Der er ingen økonomisk kontrol overhovedet og det medfører selvfølgelig, at disse tjenester vil komme ind på markedet. Derfor arbejder vi også meget målrettet på, at der skal være en bedre skattekontrol med direkte indberetning”, forklarer Kai Andersson.

Skærpet skattekontrol i Sverige

Den svenske taxibranche har været afreguleret i mere end 25 år og alligevel er det først nu, erhvervet for alvor er kommet på fode med de såkaldte redovisningscentraler, der teknisk set indhenter data fra alle taxametre i landet og derigennem giver fuld indsigt i bilernes omsætning. Disse skattecentraler har været et dybfølt ønske fra den svenske taxibranche i årevis og de var derfor glade, da centralerne blev en realitet i år.

”Der har været en meget ujævn konkurrence, hvor folk på overførselsindkomst har kørt taxi ved siden af uden at indberette noget. De har haft en god indkomst på baggrund af snyd og det har undermineret det seriøse taxierhverv. Med de her centraler, har skattemyndighederne et bedre værktøj, hvor de kan beregne omsætningen og sammenligne med hvad, der rent faktisk bliver opgivet. Vi tror på, at det vil skabe lige konkurrence og at skattekontrol er helt nødvendig i taxibranchen. Det tror jeg også de vil opdage i Finland”, siger Claudio Scubla, direktør i det svenske taxiforbund.

Me: Norges presses af EU

I Norge er det EFTA-Tilsynsmyndigheden (ESA), der spøger. ESA overvåger overholdelsen af ​​aftalen om Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde (EØS-aftalen) i Norge, så de kan deltage på det indre marked i den europæiske union. Og ESA vil have liberalisering. Tilsynsmyndigheden mener i hvert fald, at den norske taxilov forhindrer den fri etableringsret, som også var et af de politiske motiver til forandring af den danske taxilovgivning. ESA kan ikke komme med en egentlig retsafgørelse, men udstikke en rettesnor og efterlever Norge ikke anvisningerne, så kan sagen komme for EU-retten.

”Der er stærke politiske signaler om, at man ønsker en afregulering af taxibranchen og revisionen af taxiloven er som sådan begyndt. Der er kommet et forslag om, at taxierhvervet ikke behøver at være et hovedfag og sammenholdt med, at man vil have en mere fri adgang til erhvervet, selv om man fortsat vil have et tilladelsessystem, kan godt gøre mig lidt nervøs”, forklarer Roar Refseth, direktør i det norske taxiforbund, der helst så en gennemarbejdet og helstøbt lovgivningsproces, som den Danmark har været igennem.

”Taxiloven er kompliceret og man kan ikke bare rykke et sted og ændre et andet uden sammenhæng. Vi vil meget gerne have en proces, som man har haft det i Danmark med en helt ny moderne taxilov, som er et samlet regelsæt. Lige nu er alt i spil og det er ikke sjovt”, siger Roar Refseth.

Særtilladelser på Island presser taxierne

Også på Island blæser liberaliseringens vinde, hvor der er et politisk ønske om flere taxier. Ifølge det islandske taxiforbund, så er der ikke behov for flere taxier, fordi helt op mod 40 procent af turisterne, der besøger Island, lejer en bil. Faktisk findes der 26.000 udlejningsbiler på Island, men politikerne bruger alligevel turisterne som et argument for flere taxier. Af samme grund har politikerne derfor tilladt rejsearrangører på Island at søge om såkaldte turisttilladelser, som der ingen krav stilles til. Det kan være almindelige biler eller busser, der kører en time, en halv eller en hel dag – det er lovlig turistkørsel, så længe der er en aftale med en rejsearrangør.

”Det kan så både være polske og lettiske selskaber, der opererer på markedet for turistkørsel og det foregår på en helt anden timeløn, som jeg vil kalde social dumping. Vi gør hvad vi kan for at bremse den udvikling, men det er svært, når der politisk er et ønske om et frit marked. Men vi er bange for, at bliver det hele givet frit, så bliver taxibranchen angrebet udefra og ødelagt fuldstændigt. Men det er klart, at den her turisttilladelse er en direkte konkurrent til taxien og det presser økonomien i de traditionelle taxiforretningerne”, siger Kristgeir Sigurgeirsson fra det islandske taxiforbund.

Hvor de finske taxivognmænd har et lille års tid inden de kører midt i den fri konkurrence, er Norge mere presset. Allerede i denne måned kommer ESA med en afgørelse, der får afgørende betydning for taxilovgivningen ikke kun i Norges, men i hele EU-området og på Island, som ESA også overvåger. I Danmark er forventningen, at taxiloven behandles hen over efteråret og formentlig vedtages til ikrafttræden ved årsskiftet.



Relaterede Nyheder

Læs også

Taxiloven er vedtaget
Med godt 14. dages forsinkelse i forhold til den oprindelige tidsplan, vedtog et bredt flertal i Folketinget i dag ny taxilov
Læs mere
Medlemsmøder om ny taxilov
Hvad betyder ny taxilov for den enkelte chauffør, vognmand og bestillingskontor. Det vil Dansk Taxi Råd give svar på ved en række medlemsmøder.
Læs mere
Spørgsmål og svar om ny taxilov
Der er mange spørgsmål til den kommende taxilov. Dansk Taxi Råd har samlet en række Q & A's.
Læs mere

Kontakt
Dansk Taxi Råds administration 
Valhøjs Allé 126  
2610 Rødovre

Tlf.: 38 77 78 90  
Fax: 38 71 78 91 
E-mail: dtr@taxi.dk

Følg os
 

Tilmeld nyhedsbrev


Accepter cookies

taxi.dk bruger cookies til statistik og for at forbedre brugeroplevelsen på sitet.

Klikker du på et link på vores website, accepterer du samtidig cookies fra taxi.dk

Accepter