En taxi er et driftsaktiv

Efter en del slinger i valsen er der i 2017 kommet mere ensartet kvalitet i SKATs vurderinger af brugte taxier, der skal afgiftsbelægges

06-04-2018 | Tekst: Poul Breil-Hansen | nn@taxi.dk

Mange vognmænd har i tiden efter 1. januar 2015 oplevet, at SKAT har leveret meget svingende svar på, hvilken afgift en vognmand skulle betale for en given vogn. ”Der har været en del slinger i valsen i den første periode fra SKATs side. SKATs vurderinger af brugte taxier og derved grundlaget for den afgift, vognmanden skulle betale, har ikke været ensartet. Men det er blevet meget bedre i 2017 i takt med, at SKATs datagrundlag for at vurdere er blevet lidt større, og i takt med at kompetencen hos SKAT er blevet samlet fra tidligere fire steder i landet til ét center i Aalborg”, fortæller Jens Peter Larsen. Han er adm. direktør og værdifastsætter i QuickImport, der beskæftiger sig med at værdifastsætte brugte biler og har tilladelse af SKAT til at fastsætte og opkræve registreringsafgifter. Han pointerer dog, at intet bliver som før frikørselsordningen blev afskaffet.

 Det spinkle datagrundlag

Det med datagrundlaget er en udfordring. Danmark er et lille land, og det danske marked for brugte biler er begrænset. Det gælder særligt for mange af de vogntyper, der kører som taxier. ”SKATs grundlag for at værdifastsætte en brugt Mercedes E-klasse med en masse ekstraudstyr, der er to-tre år gammel og har kørt 350.000 km er måske en eller tre salgsannoncer fra brugtbilsforhandlere med reklamationsret, som er de eneste SKAT ifølge loven og lovvejledningerne må anvende som kilder. Det er et meget tyndt grundlag. Det er også typisk et fejlagtigt grundlag, fordi de annoncerede salgspriser næsten altid er alt for høje. De reelle handelspriser er væsentlig lavere”, fortæller Jens Peter Larsen.

 Der er altså to problemer:

· Der er for få brugte taxier til salg til at danne et ordentligt datagrundlag.

· Brugte taxier bliver annonceret til urealistisk høje salgspriser.

”SKAT har i 2015 og 2016 ofte kun haft salgsannoncer fra 2014 som datagrundlag, og det er misvisende. Vi har set mange afgørelser, der har været baseret på to annoncer, og det er naturligvis et spinkelt datagrundlag”, fortæller Jens Peter Larsens.

 Læs Jens Peter Larsens 5 anbefalinger til vognkøb i taxibranchen i næste uges nyhedsbrev



Relaterede Nyheder5

Læs også

Landtaxier sikres
Ny aftale kan sikre taxibetjening i landdistrikterne
Læs mere
Regler om ID
Svensk politi gør opmærksom på, at reglerne om ID også gælder for danske taxichauffører
Læs mere
Underleverandører
Fynbus indskærper regler om brug af underleverandører
Læs mere

Kontakt
Dansk Taxi Råds administration 
Valhøjs Allé 126  
2610 Rødovre

Tlf.: 38 77 78 90  
Fax: 38 71 78 91 
E-mail: dtr@taxi.dk

Følg os
 

Tilmeld nyhedsbrev


Accepter cookies

taxi.dk bruger cookies til statistik og for at forbedre brugeroplevelsen på sitet.

Klikker du på et link på vores website, accepterer du samtidig cookies fra taxi.dk

Accepter