Flere danske elbiler

Tilskud skal få flere danske el-biler på vejene

27-09-2018 | Tekst: Nikolas Németh | nn@taxi.dk

Klimarådet ser i en ny analyse nærmere på, hvordan ændrede afgifter og tilskud kan få flere eldrevne personbiler ud på de danske veje.

Regeringen ventes snart at komme med sit udspil til en klimaplan, der skal sikre, at Danmark overholder sine klimaforpligtelser over for EU. Klimarådet påpeger i analysen, at privatejede elbiler får bedre vilkår med en ny klimaplan.

”Senest i 2050 skal vi have en helt fossilfri transportsektor. For elbilerne kræver det på kort sigt støtteordninger, der sænker prisen på en elbil hos forhandleren. Salget af elbiler i Danmark er stadig alt for beskedent, når vi sammenligner med vores nabolande” siger formand for Klimarådet, Peter Birch Sørensen.

Tilskud til elbiler og plug-in-hybridbiler

Klimarådet anbefaler at der etableres en tilskudsmodel, som det fx kendes fra Tyskland, hvor køb af en ny elbil udløser et kontant tilskud, der er ens for alle elbiler. Tilskuddet bør til at starte med minimum være 50.000 kr. Klimarådet foreslår, at der gives tilskud til mindst 100.000 elbiler, og at det først reduceres, når de første 20.000-30.000 elbiler er kommet ud på vejene.

Klimarådet fastholder, at plug-in-hybridbiler bør kunne modtage tilskud, omend deres tilskud ifølge Klimarådet bør være mindre end elbilens – fx tre fjerdedele som i Tyskland.

Elbiler stadig for dyre til taxi

Tanken om at give et økonomisk tilskud til indkøb af el-biler finder Dansk Taxi Råd interessant og er en ordning, der også kan overføres til taxierhvervet.

Den dag hvor el-taxier kommercielt set er konkurrencedygtige, vil de blive markedsledende på taxiområdet. Omstillingen til el-taxier vil komme af sig selv i takt med udbuddet af grønne biler, men indtil det sker, så kræver det rent politisk, at man er villig til at understøtte denne udvikling. Derfor har vi også med tilfredshed noteret os, at Klimrådet anbefaler at man afsætter midler til at give nogle økonomiske incitamentsstrukturer, så det ikke koster på bundlinjen at ’træffe det grønne valg’.

 Udfordringen er at der omkring 350.000 kr. i forskel i anskaffelsesprisen mellem en konventionel taxi og en Tesla, der har den fornødne rummelighed og ikke mindst rækkevide til taxikørsel. Derfor er tilskud målrettet taxibranchen nødvendige, ellers hænger taxiøkonomien ikke sammen”, siger direktør i Dansk Taxi Råd, Trine Wollenberg.

Find den samlede analyse her: https://www.klimaraadet.dk/da/nyheder/analyse-flere-elbiler-paa-vejene



Relaterede Nyheder5

Læs også

Bedre mobilitet på landet kræver fleksible løsninger
Tendensen med en faldende taxidækning i landdistrikter har været i gang i en del år. Der er mange udfordringer, men der er også muligheder for at forbedre mobiliteten på landet.
Læs mere
Ingen tilskud til grøn omstilling
Regeringens klimaplan blottet for økonomiske incitamentsstrukturer på taxiområdet, hvilket underminerer den ønskede målsætning
Læs mere
Slut med Euroshell kort på Circle K
Fra 1. november kan man ikke længere benytte Euroshell kort på Circle K stationer
Læs mere

Kontakt
Dansk Taxi Råds administration 
Valhøjs Allé 126  
2610 Rødovre

Tlf.: 38 77 78 90  
Fax: 38 71 78 91 
E-mail: dtr@taxi.dk

Følg os
 

Tilmeld nyhedsbrev


Accepter cookies

taxi.dk bruger cookies til statistik og for at forbedre brugeroplevelsen på sitet.

Klikker du på et link på vores website, accepterer du samtidig cookies fra taxi.dk

Accepter