Klimaudspil

Klimaudspil forventes at indeholde tiltag om nul-emissionstaxier

03-10-2018 | Tekst: Nikolas Németh | nn@taxi.dk

Nu sætter vi kursen. Og sender et klart signal til EU, bilindustrien og resten af verden”. Sådan sagde statsminister Lars Løkke Rasmussens (V) i sin tale ved Folketingets åbning, hvor han annoncerede, at regeringens luft- og klimaudspil bliver præsenteret i næste uge.

Statsministeren løftede sløret for, at regeringen vil bruge den nye klimaplan som afsæt til at sætte nogle ambitiøse mål for, hvordan vi går et fossilfrit samfund i møde. I den sammenhæng vil regeringen forbyde salg af nye benzin- og dieselbiler i 2030. Hidtil har statsminister Lars Løkke Rasmussen ikke ønsket at sætte et præcist årstal på, hvornår det skal være slut med salget af nye konventionelle biler, men det er altså ikke tilfældet længere.

Nul-emissionstaxier

I juli skrev Politiken, at regeringens koordinationsudvalg havde udarbejdet fortrolige notater om, hvordan man kan gøre det mere attraktivt at købe miljøvenlige biler (herunder el-taxier) i form af forskellige tilskud. Og i sidste uge kom Klimarådet med en anbefaling om, at der bør etableres en tilskudsmodel, som det fx kendes fra Tyskland, hvor køb af en ny elbil udløser et kontant tilskud, der er ens for alle elbiler.

Dansk Taxi Råds direktør, Trine Wollenberg, tager godt imod statsministerens udmeldinger.

”I taxibranchen er vi parate til at give vores rimelige og realistiske bidrag til at nedbringe transportsektorens CO2-belastning, men hvis man rent politisk vil sætte strøm til taxibranchen på den korte bane, så er det fuldkommende afgørende, at man følger Klimrådets anbefalinger om at afsætte midler til at give nogle økonomiske incitamentsstrukturer, så det ikke koster på bundlinjen at ’træffe det grønne valg. Derfor er tilskud målrettet taxibranchen nødvendige, ellers hænger taxiøkonomien ikke sammen

Der er i dag omkring 350.000 kr. i forskel i anskaffelsesprisen mellem en konventionel taxi og en Tesla, der har den fornødne rummelighed og ikke mindst rækkevide til taxikørsel.



Relaterede Nyheder5

Læs også

Bedre mobilitet på landet kræver fleksible løsninger
Tendensen med en faldende taxidækning i landdistrikter har været i gang i en del år. Der er mange udfordringer, men der er også muligheder for at forbedre mobiliteten på landet.
Læs mere
Ingen tilskud til grøn omstilling
Regeringens klimaplan blottet for økonomiske incitamentsstrukturer på taxiområdet, hvilket underminerer den ønskede målsætning
Læs mere
Slut med Euroshell kort på Circle K
Fra 1. november kan man ikke længere benytte Euroshell kort på Circle K stationer
Læs mere

Kontakt
Dansk Taxi Råds administration 
Valhøjs Allé 126  
2610 Rødovre

Tlf.: 38 77 78 90  
Fax: 38 71 78 91 
E-mail: dtr@taxi.dk

Følg os
 

Tilmeld nyhedsbrev


Accepter cookies

taxi.dk bruger cookies til statistik og for at forbedre brugeroplevelsen på sitet.

Klikker du på et link på vores website, accepterer du samtidig cookies fra taxi.dk

Accepter